KiwiWendy.reismee.nl

Toeristje spelen in auckland

Nou, de informatie van woensdag is intussen een beetje bezonken.

Na alles op een rijtje gezet te hebben, heb ik besloten even te wachten met de zoektocht naar een auto tot het weekend. Dan zijn nl. een aantal automarkten, waarbij ook mensen ter plaatse zijn die de auto checken op gebreken. Nu is bij de markt van zaterdag zo dat die mensen niet helemaal betrouwbaar zijn, maar bij de markt van zondag zouden ze wel betrouwbaar moeten zijn.

Zaterdag ga ik dus alvast een beetje oriënteren en dan zondag wat serieuzer kijken en waarschijnlijk kopen.

Dus nu waren lekker 2 dagen over om toeristje te spelen. Voor de donderdag hadden we ons een gratis kiwitour geboekt, die ons werd aangeboden door het IEP (centrale organisatie waar alle andere backpackersorganisaties bij zijn aangesloten, dus ook de mijne, travel active).

We lieten ons volledig verrassen wat we op deze tour gingen doen. We kregen een zeer enthosiaste chauffeur, die erg graag vertelde.

De eerste stop was bij de Harbourbridge, een mooie grote brug over het water heen. Hier gingen we een wandelingetje over de brug maken, waar je een prachtig uitzicht had. Met ons ging een groepje bungeejumpers mee, dus wij mochten mooi kijken hoe hun zich van de brug wierpen en kletsnat weer boven kwamen.

Vervolgens zijn we even wat gaan eten in Devenport (een wijk van Auckland) en naar Mt. Victoria gereden, 1 van de 40 vulkanen van de stad. Na het uitzicht op de top bewonderd te hebben en het prachtige duivel-in-een-doosje kanon (kanon dat naar beneden en naar boven gedraaid kan worden zodat vijanden het niet kunnen zien staan als het niet in gebruik is) zijn we weer netjes afgezet voor ons hotel.

Toen Julia en ik even een sigaretje gingen roken buiten kregen we verschillende aanboden van cafe's in de handen gedrukt (bareigenaren lopen hier actief klanten te werven bij de hotels) en we besloten om de gratis pizza-avond in een dichtbijgelegen bar toch niet aan onze neus voorbij te laten gaan.

Dit leek wel een gouden formule, de bar was volledig volgepakt met hongerige backpackers die wel een stuk pizza lustte. We kregen een overheerlijke pizza met spek, aardappelen en marmanite en vervolgens werd gezellig bingo gespeeld. Een van onze Deense meisjes won een kaart voor gratis drank, dus we zijn lekker blijven hangen totdat de gratis drank op was, dat was nog eens een goedkoop avondje uit eten/stappen.

Vandaag zijn Julia en ik naar een naburig eilandje gegaan, Rangitoto. Dat is een van de jongere vulkanen van de stad. We waren wat aan het twijfelen of het wel leuk zou worden vanwege het weer, maar tegen de tijd dat we op het eiland waren, was het gelukkig opgehouden met regenen en kwam warempel de zon nog door ook.

Het eiland was echt prachtig :)

Yvonne

Ha Wendy,

Zo te horen vermaak jij je goed on the other side of the world!
Ik zie dat het weer je ook niet echt mee zit. Toevallig schijnt hier vandaag de zon, zal hem wel jouw kant op sturen.....komt over een uur of 24 aan denk ik ;)

Succes met de grote aankoop dit weekend en maak er wat van!

Liefs Yvonne

Michiel

Hoi Wendy,

zo te lezen is de kop eraf!

Paar tips met de auto kopen:
-check de banden of er nog profiel op zit: kan ook aan de binnenkant harder gesleten zijn dan buiten waar je het goed ziet
-trek de oliepeilstok eens uit de motor: als het peil te laag staat zuipt hij wss flink olie, als de olie koolzwart is is er lang geen onderhoud meer gedaan.
-Een automaat versnellingsbak heeft meestal ook een peilstok, die olie moet niet verbrand ruiken en roodachtig uitzien.
-draai voorzichtig de dop van de radiateur (alleen als de motor niet net gelopen heeft!) en die moet tot aan de dop vol zitten
-genoeg remvloeistof?
-check of er plassen/natte plekken onder de wagen liggen: druppeltje olie is niet zo erg (bruin-zwart en is glibberig:) ), koelwater (waterachtig spul) of benzine is een no-no
-maak altijd een testrit!! en geef eens volgas en rem eens flink (bij erg piepen zijn de remblokken misschien op), stuur eens scherp en probeer alle versnellingen.
-controleer naderhand de verlichting (#1 om aangehouden te worden door de blawwe)
-laat na de testrit iemand eens flink op het gas trappen, als er duidelijk (witte/blauwe) damp uit de uitlaat komt: als de motor warm gereden is is dat niet goed.
-luister dan ook even of je de uitlaat halverwege de auto hoort (of een erg hard geluid), dan zit er een gat in.

Een hele lijst, maar misschien blijft er wat van hangen als je voor die koekblikken staat en heb je der wat aan!

Succes een nog veel plezier daar down under!
Michiel

Daisy

Heeeey Wendy!

Leuk om te horen dat je al zo snel wat ondernemende typetjes getroffen hebt deze eerste dagen van je wereldtournee :p! (Wist ik trouwens wel dat dat moest gebeuren...)
Nu maar rustig aan wat van die leuke ideetjes gaan inbouwen: autootje, meetings etc... uiteraard met nadruk op 'rústig' - het is tenslotte je enorm welverdiende vakantie!
Thanxxx voor de update en ik blijf je weblog met plezier volgen :b!

Knffs en tot lezens!

Wendy

Dank je voor alle tips Michiel!

Gelukkig waren er mensen ter plekke die een boel van die dingen al voor me deden. Volgens het IEP zouden die betrouwbaar moeten zijn, dus laten we maar hopen op het beste.
Tot nu toe geen klachten over het autootje, het links rijden begint zelfs al te wennen :p

Maarten

ha,ha, geweldig toch dat legaal spookrijden?!