KiwiWendy.reismee.nl

Picton en Kaikoura

Zo, toch maar weer eens tijd maken voor een nieuw verhaaltje :p

Na New plymouth snel doorgereden naar Wellington. Maandag op de boot, helaas niet zo'n goed weer, dus weinig kunnen genieten van de mooie uitzichten die de overtocht met zich meebracht.

In Picton was het weer weer een beetje opgeklaard. Daar een leuk hostelletje opgezocht. Ik vroeg me af waarom ze the jugglers rest heette, maar daar kwam ik snel genoeg achter. Er waren genoeg speeltjes om een circus mee te voorzien en iedereen was druk met jongeleren, poi, hoelahoepen, eenwielers rijden en koorddansen. Er waren ook mensen die dit min of meer op profesionele basis deden en gratis lessen gaven om technieken onder de knie te krijgen. Dus daar maar eens meegedaan in een poiklasje. Het is toch een hele kunst om de poi's netjes zwierig in de lucht te houden zonder dat ze tegen elkaar crashen of tegen jezelf aan botsen, maar met een beetje oefening is het wel te doen :p

Verder was het een beetje een hippiecommunitie, allemaal mensen die in geen jaren thuis geweest waren en hun kleren en sieraden zelf in elkaar geflanst hadden, grotendeels vegetariers en geinteresseerd in allerlei spirituele zaken.

Al met al heb ik me kostelijk geamuseerd met dit clubje, mss dat ik hierheen weer terug ga met de feestdagen.

Verder was er niet zo veel te doen in het dorp, het is echt een dorpje waar iedereen aankomt met de boot en snel doortrekt naar de rest van het eiland. Wel liggen er een hoop schipwrakken op de zeebodem, dus ik kon het niet laten om me een duiktochtje te boeken.

Het eerste wrak mochten we alleen omheen zwemmen, het was wel mooi volgegroeid met rif en veel vissen erin en eronder en het hoogtepunt was dan de prachtig volgegroede pleepot op het bovendek. Onderweg kwam een groep dolfijnen ons de goeiedag zeggen, die vonden het wel grappig om met onze boot mee te zwemmen voor een stuk. In de middagpauze kregen we leker gebraden schelpen te eten, een heel stuk lekkerder dan de mosselen die bij ons zo populair zijn. Het 2de wrak mochten we ook in zwemmen en dan weer door een redelijk smal gat naar buiten, eerste keer voor mij dat ik zo'n kunstje mocht uithalen, maar het ging gelukkig goed.

Verder nog een kustwandeling gemaakt en de rest van de dagen in dat dorp hoofdzakelijk rondgehangen met de andere hostelgasten.

Vrijdags toch maar eens verder gereden naar Kaikoura. Het was nog steeds regenweer, het blijft hier ook niet al te best tot en met dinsdag als we de weersvoorspellingen moeten geloven, maar goed, ik had gehoord dat Kaikoura meestal iets beter bedeeld wordt, dus daar mijn kansen maar eens gaan wagen. Hier regende het in ieder geval iets minder hard en in de namiddag was het zelfs droog.

Meteen maar de kans waargenomen om de kustwandeling te doen, met prachtige uitzichten en veel plekken waar zeehondjes lagen uit te rusten.

Zaterdags was het opeens stralend weer, dus een tochtje geboekt om met de zeehondjes te gaan zwemmen. Hier heb je een legio aan activiteiten, wel allemaal met de voorwaarde van mooi weer. Aangezien dit 1 van de 2 plekken in het land is waar je met zeehondjes kunt zwemmen en er tig plekken zijn waar je met dolfijnen kunt zwemmen koos ik voor de zeehondjes. Op de boot kwam ik de eerste limburger tegen sinds dat ik begonnen ben aan de reis, een vrouwtje uit Beek. Het was wel weer even wennen om gewoon plat te kunnen praten na maandenlang duits en engels :p

Aangekomen bij de zeehondjes snorkeluitrusting aan en het water in. De zeehondjes lagen te luieren, maar ze kwamen al snel kijken wat daar voor gekke vissen in het water lagen te spartelen. Soms probeerden ze ons uit te lokken door op ons af te zwemmen en dan onder ons door te duiken. Af en toe leek het net of ze tegen je aan kwamen zwemmen en als je dacht dat een botsing met deze 200 kilo zware beesten niet meer te voorkomen was doken ze razendsnel onder je door of schoten ze langs je door. 2 mannetjes gaven een show af door wat met elkaar te stoeien. Al met al wel een grappige ervaring :)

Gisterenhad ik een walvistour geboekt, maar het weer was weer slechter geworden. Het regende weer en er was een sterke wind gekomen. De boot vertrok toch, maar na een uur op het water kregen we het sein dat we terug moesten komen. Intussen waren er hele hoge golven en veel mensen werden zeeziek. Ikke niet, want ik had preventief al een pilleke ingenomen, Wendy en zee zijn niet zulke goede combinatie :p

Wel voeren we nog naar een groep van ongeveer 200 dolfijnen, overal waar je keek waren dolfijnen. Ze waren gekke capriolen uit aan het halen alsof ze ons wilde uitnodigen om te komen spelen. Helaas was het water iets te wild voor ons en hadden we geen snorkelspullen bij ons, dus konden we niet op de uitnodiging in gaan.

Onderweg nog een boel albatrossen gezien, hele grote zeevogels en bij aankomst op land bleek dat we 100% van ons geld terugkregen, dus dat was dan toch prachtig gratis boottochtje wat we gehad hadden :)

Op de boot was ik een fransoos tegengekomen en aangezien we toch geen plannen hadden voor die dag buiten de walvissen die we niet konden zien maar een nieuw plan geimproviseerd. Onderweg naar Kaikoura was ik een plek tegengekomen waar de ouders zeehond de baby's dropten als ze jagen gingen. Die werden dan bij een waterval neergezet om samen te spelen totdat de ouders terugkwamen. Dus daar zijn we dan maar heengereden in de hoop dat de oudjes jagen waren, maar helaas lag de hele kolonie nog lekker te luieren op het strand, dus geen spelende bayzeehondjes.

Verder waren er niet zo heel veel activiteiten om een halve middag mee te spenderen en aangezien je eigenlijk Nieuw zeeland niet kunt verlaten zonder een schapenactiviteit zijn we maar naar een schaapscheershow gegaan :p

De boer wist zijn verhaal over schapen humoristisch te brengen, liet de kids uit de groep de lammetjes en een ram voeren en deed het rustig aan met scheren (3 minuten ipv de 35 seconden die de recordhouder doet). Verder nog een heel verhaal over wol en toen kwamen we als schapenexperts weer naar buiten :p

Tja, en nu hopen dat het weer wat beter wordt, want vandaag trek ik eens wat het binnenland in en het schijnt dat de kans op regen daar redelijk groot is ;)

Reacties

Reacties

Kees

Dat is toch wat anders dan sneeuw ruimen in Limburg. Wel weer leuk om te lezen, wat je allemaal onderneemt.

Nico

Heeeeee Ki-Wendy,
Wat een toffe foto's en leuke verhalen. Vind je het ook niet vreemd dat je in december geweldig weer hebt. Toen wij in Zuid-Afrika zaten had ik dat wel. Ik was helemaal niet met de Kerst bezig. Nu zitten wij hier te slippen en te glijden over de wegen om toch maar weer op tijd op het werk te komen. Ik was nu toch ook veel liever aan de andere kant van de wereld.
Geniet en vanaf de andere kant van de wereld wens ik je Prettige Feestdagen en een gelukkig 2011.

Groetjes Nico (Maike, Tijn en Siem)

PS. We willen je nog iets toesturen. Kan dat nog steeds via de organisatie? (Zoals op die kopie, die je mij gegeven hebt?

wendy

Ja, het is idd wel vreemd, ben helemaal niet met kerst bezig hier. Overal staan kerstbomen, maar het weer is helemaal niet kerstachtig :p

Toesturen kan wel, maar als het een pakje is liever niet. Want het duurt meer dan een week om dat van het noord- naar het zuid-eiland te laten transporteren, wat uiteraard ook weer geld kost en wat inhoudt dat ik een nieuw postadres op het zuid-eiland moet nemen om het te ontvangen.

Brieven kan wel, want dan kan ik opbellen naar het kantoor in Auckland en vragen of ze het willen inscannen voor me en op de mail zetten. Dat doen ze ook met mijn boetes die de politie me toestuurd, da's geen enkel probleem.

Als het gaat om een nieuwe voorraad dropjes: die heb ik hier ook gevonden :)
Er zijn enkele dutchshops op beide eilanden die een ruim assortement aan dorpjes hebben, kaneelstaafjes, speculaas, delfs blauw en andere zaken die met Nederland te doen hebben.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active